Algemene voorwaarden
Artikel 1. DEFINITIES
De hieronder vermelde definities in hoofdletters hebben de volgende betekenis in de context van deze algemene voorwaarden:
- Beroepsregels: de beroepsregels en gedragsregels die voor alle accountants gelden op grond van de inschrijving in het accountantsregister van de NBA (Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants);
- Documenten: alle informatie of gegevens die door de Opdrachtgever aan de Aannemer zijn verstrekt; alle gegevens die door de Aannemer zijn geproduceerd of verzameld in het kader van de uitvoering van de Opdracht/Overeenkomst; en alle andere informatie die van belang is voor de uitvoering of voltooiing van de Opdracht. De bovengenoemde informatie kan worden opgeslagen op materiële of immateriële dragers, al dan niet bij derden geplaatst;
- Werknemer: een natuurlijke persoon die in dienst is van of verbonden is met de Aannemer, al dan niet op basis van een arbeidsovereenkomst;
- Opdracht/Overeenkomst: de overeenkomst voor de levering van diensten, waarbij de Aannemer zich jegens de Opdrachtgever verplicht om de gespecificeerde Werkzaamheden uit te voeren;
- De Opdrachtgever: de natuurlijke persoon of rechtspersoon die de Aannemer de Opdracht heeft verstrekt voor het uitvoeren van Werk;
- De Aannemer: het bedrijf dat de Opdracht heeft aanvaard. Alle Opdrachten worden uitsluitend door het bedrijf aanvaard en uitgevoerd, niet door of namens een individuele Werknemer, zelfs niet als de Opdrachtgever de Opdracht uitdrukkelijk of impliciet heeft verstrekt voor uitvoering door een specifieke Werknemer of specifieke Werknemers. De toepasselijkheid van de artikelen 404, 407 lid 2 en 409, Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek wordt uitdrukkelijk uitgesloten;
- Werk: alle werkzaamheden die door de Aannemer voor de Opdrachtgever moeten worden uitgevoerd op basis van de Opdracht, die door de Aannemer zijn aanvaard, evenals alle werkzaamheden die daaruit voortvloeien voor en door de Aannemer uit te voeren.
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op: alle aanbiedingen, tenders, Opdrachten, juridische relaties en Overeenkomsten, onder welke naam dan ook, waarvoor de Aannemer zich verplicht om Werk voor de Opdrachtgever uit te voeren, evenals alle Werkzaamheden die daaruit voortvloeien voor de Aannemer.
Afwijkingen van, of aanvullingen op, deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig indien deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen, bijvoorbeeld in een Overeenkomst (schriftelijk) of in een (verdere) bevestiging van de Opdracht.
Indien enige bepaling in deze algemene voorwaarden en de Opdrachtbevestiging conflicteert, geldt de bepaling die is vastgelegd in de Opdrachtbevestiging met betrekking tot de tegenstrijdigheid.
Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullende of vervolg Opdrachten.
De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Opdrachtgever wordt hierbij uitdrukkelijk afgewezen door de Aannemer.
Natuurlijke personen en rechtspersonen die betrokken zijn bij de dienstverlening aan de Opdrachtgever door of namens de Aannemer, direct of indirect of op enigerlei wijze, al dan niet op basis van een arbeidsovereenkomst, kunnen zich beroepen op deze algemene voorwaarden.
Artikel 3. OPDRACHTGEGEVER GEGEVENS
De Opdrachtgever is verplicht om alle Documenten die de Aannemer naar zijn/haar oordeel nodig heeft voor een juiste uitvoering van de Opdracht, beschikbaar te stellen aan de Aannemer in de vereiste vorm, op de vereiste wijze en tijdig. De Aannemer bepaalt wat onder de vereiste vorm, de vereiste wijze en tijdigheid moet worden verstaan.
De Opdrachtgever garandeert de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de door hem/haar verstrekte Documenten, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover dit niet anders voortvloeit uit de aard van de Opdracht.
De Opdrachtgever vrijwaart de Aannemer voor enige schade of verlies die het gevolg is van onjuiste of onvolledige Documenten.
De extra kosten die de Aannemer maakt en extra uren die door de Aannemer worden gewerkt, evenals het verdere verlies of schade die de Aannemer lijdt door het niet, niet tijdig of niet juist verstrekken van de benodigde Documenten door de Opdrachtgever, zijn voor rekening en risico van de Opdrachtgever.
In het geval van elektronische verzending door de Aannemer van informatie, inclusief maar niet beperkt tot belastingaangiften, jaarrekeningen, rapporten van (en op de opdracht van) de Opdrachtgever naar derden, wordt de Opdrachtgever beschouwd als de partij die de betreffende informatie ondertekent en verzendt.
De Aannemer heeft het recht de uitvoering van de Opdracht op te schorten totdat de Opdrachtgever de in de eerste subclausule genoemde verplichtingen is nagekomen.
De Aannemer zal, op het eerste schriftelijke verzoek van de Opdrachtgever, de door de Opdrachtgever verstrekte originele Documenten aan de Opdrachtgever retourneren.
Artikel 4. UITVOERING VAN DE OPDRACHT
De Aannemer zal de Opdracht naar beste kunnen uitvoeren en met inachtneming van de toepasselijke wetgeving en (Beroeps)regels.
De Aannemer bepaalt de wijze waarop de Opdracht zal worden uitgevoerd en door welke Werknemer(s).
De Aannemer heeft het recht om Werk te laten uitvoeren door een door de Aannemer aan te wijzen derde.
Artikel 5. (BEROEPS)REGELS
De Opdrachtgever zal volledige medewerking verlenen aan de verplichtingen die voor de Aannemer voortvloeien uit de toepasselijke (Beroeps)regels.
De Aannemer zal passende maatregelen nemen ter bescherming van de persoonsgegevens en andere vertrouwelijke informatie die afkomstig is van de Opdrachtgever. De Aannemer zal de Werknemers en de in te schakelen derden informeren over het vertrouwelijke karakter van de informatie. De verwerking door de Aannemer zal plaatsvinden conform de toepasselijke (inter)nationale wetgeving en (Beroeps)regels op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens.
De Opdrachtgever is zich ervan bewust dat de Aannemer in sommige gevallen op grond van (inter)nationale wetgeving of (Beroeps)regels verplicht kan zijn om de vertrouwelijke informatie van de Opdrachtgever openbaar te maken. Voor zover noodzakelijk verleent de Opdrachtgever hierbij toestemming en medewerking aan dergelijke openbaarmaking, inclusief (maar niet beperkt tot) de gevallen waarin de Aannemer:
- uitgevoerde of voorgenomen ongebruikelijke transacties, beschreven in de wetgeving en (Beroeps)regels, die aan de Aannemer bekend worden tijdens de uitvoering van de Werkzaamheden, moet melden bij de daarvoor door de overheid aangestelde autoriteiten;
- fraude in specifieke situaties moet melden;
- verplicht is een onderzoek te doen naar (de identiteit van) de Opdrachtgever, of de Opdrachtgever’s cliënt.
De Aannemer sluit iedere aansprakelijkheid uit voor schade of verlies die de Opdrachtgever lijdt door de naleving door de Aannemer van de wetgeving en (Beroeps)regels waaraan de Aannemer onderworpen is.
Partijen zullen hun verplichtingen op basis van dit artikel opleggen aan door hen in te schakelen derden.
Artikel 6. INTELLECTUELE EIGENDOM
De uitvoering van de Opdracht door de Aannemer houdt geen overdracht in van de intellectuele eigendomsrechten die bij de Aannemer berusten. Alle intellectuele eigendomsrechten die ontstaan tijdens of voortvloeien uit de uitvoering van de Opdracht, behoren toe aan de Aannemer.
De Opdrachtgever is uitdrukkelijk verboden de producten waarin de intellectuele eigendomsrechten van de Aannemer zijn gevestigd, of de producten waaraan intellectuele eigendomsrechten van de Aannemer zijn verbonden, te reproduceren, publiceren of te gebruiken, tenzij schriftelijke toestemming van de Aannemer is verkregen.
De Opdrachtgever is niet toegestaan de producten die in de tweede subclausule worden genoemd aan derden ter beschikking.
Artikel 7. FORCE MAJEURE
Indien partijen hun verplichtingen uit de Overeenkomst door overmacht in de zin van artikel 75 Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek niet kunnen nakomen, niet tijdig kunnen nakomen, of niet op de juiste wijze kunnen nakomen, worden deze verplichtingen opgeschort totdat partijen in staat zijn deze op de overeengekomen wijze na te komen.
Indien de situatie, zoals genoemd in de eerste subclausule, zich voordoet, hebben partijen het recht om de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk schriftelijk en met onmiddellijke ingang te beëindigen, zonder recht op enige schadevergoeding.
Indien bij het intreden van de overmachtssituatie de Aannemer reeds gedeeltelijk heeft voldaan aan de overeengekomen verplichtingen, heeft de Aannemer het recht om interim de uitgevoerde Werkzaamheden afzonderlijk te factureren, en dient de Opdrachtgever deze factuur te betalen alsof het een afzonderlijke transactie betreft.
Artikel 8. HONORARIUM EN KOSTEN
Het door de Aannemer uitgevoerde Werk wordt aan de Opdrachtgever in rekening gebracht op basis van de tijd die is besteed en de gemaakte kosten, tenzij partijen uitdrukkelijk anders zijn overeengekomen, zoals bijvoorbeeld betaling van een vaste prijs. De betaling van het honorarium is niet afhankelijk van het resultaat van het Werk, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. De reistijd en verblijfskosten in verband met het Werk worden afzonderlijk in rekening gebracht.
Naast het honorarium worden de door de Aannemer gemaakte onkosten en de facturen van derden die door de Aannemer zijn ingeschakeld aan de Opdrachtgever doorbelast.
De Aannemer heeft het recht om van de Opdrachtgever een voorschotbetaling te verlangen. Het uitblijven van tijdige voorschotbetaling kan voor de Aannemer aanleiding zijn om het Werk (tijdelijk) op te schorten.
Indien na het tot stand komen van de Overeenkomst, maar voor de uitvoering van de gehele Opdracht, tarieven of prijzen worden gewijzigd, heeft de Aannemer het recht het overeengekomen tarief dienovereenkomstig aan te passen, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
Indien wettelijk vereist, wordt de omzetbelasting (“btw”) afzonderlijk in rekening gebracht over alle door de Opdrachtgever aan de Aannemer verschuldigde bedragen.
Artikel 9. BETALING
Betaling door de Opdrachtgever van de aan de Aannemer verschuldigde bedragen dient te geschieden, zonder dat de Opdrachtgever enig recht heeft op korting, vermindering, opschorting of verrekening, binnen 14 dagen na de factuurdatum, tenzij anders overeengekomen. De dag van betaling is de dag waarop het verschuldigde bedrag op de rekening van de Aannemer is bijgeschreven.
Indien de Opdrachtgever niet binnen de in de eerste subclausule genoemde termijn betaalt, is de Opdrachtgever van rechtswege in verzuim en is de Aannemer gerechtigd om vanaf dat moment de wettelijke (handel)rente in rekening te brengen.
Indien de Opdrachtgever niet binnen de genoemde termijn betaalt, is de Opdrachtgever verplicht alle gerechtelijke en buitengerechtelijke (incasso)kosten die de Aannemer daadwerkelijk maakt, te vergoeden. De vergoeding van de gemaakte kosten is niet beperkt tot het door de rechtbank vastgestelde bedrag aan kosten.
In het geval van een gezamenlijk verstrekte Opdracht, zijn de Opdrachtgevers hoofdelijk aansprakelijk voor de betaling van het factuurbedrag, inclusief rente en kosten.
Indien de financiële positie of het betalingsgedrag van de Opdrachtgever daartoe aanleiding geeft, naar het oordeel van de Aannemer, of indien de Opdrachtgever nalaat een voorschotbetaling te doen, of een factuur binnen de gestelde termijn te betalen, heeft de Aannemer het recht te eisen dat de Opdrachtgever (extra) zekerheid stelt in een vorm die door de Aannemer wordt bepaald. Indien de Opdrachtgever nalaat de vereiste zekerheid te stellen, heeft de Aannemer het recht, onverminderd zijn overige rechten, de verdere uitvoering van de Overeenkomst onmiddellijk op te schorten, en is alles wat de Opdrachtgever op enige wijze aan de Aannemer verschuldigd is onmiddellijk opeisbaar.
Artikel 10. PERIODES / TERMEN
Indien een periode/termijn is overeengekomen tussen de Opdrachtgever en de Aannemer waarbinnen de Opdracht uitgevoerd moet worden en de Opdrachtgever nalaat om: (a) een voorschotbetaling te doen – indien overeengekomen – of (b) de benodigde Documenten tijdig, volledig, in de vereiste vorm en op de vereiste wijze beschikbaar te stellen, zullen de Opdrachtgever en de Aannemer in overleg treden over een nieuwe periode/datum waarbinnen de Opdracht uitgevoerd moet worden.
Termijnen waarbinnen het Werk moet worden voltooid, worden alleen als een fatale termijn beschouwd indien dit uitdrukkelijk en ondubbelzinnig (schriftelijk) tussen de Opdrachtgever en de Aannemer is overeengekomen.
Artikel 11. AANSPRAKELIJKHEID EN VRIJWARING
De Aannemer is niet aansprakelijk voor verlies of schade aan de zijde van de Opdrachtgever die voortvloeit uit het feit dat de Opdrachtgever geen, onjuiste of onvolledige Documenten aan de Aannemer heeft verstrekt, of deze niet tijdig heeft verstrekt. Dit geldt ook voor de situatie waarin de Aannemer niet in staat is het jaarverslag en de jaarrekeningen binnen de wettelijke termijn bij de Kamer van Koophandel in te dienen als gevolg van handelingen of nalatigheden (aan de zijde van) de Opdrachtgever.
De Aannemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals winstderving, verloren besparingen, verlies door bedrijfsstilstand en andere gevolgschade, of indirecte schade die het resultaat is van niet, niet tijdig of niet naar behoren uitgevoerde prestaties door de Aannemer.
De aansprakelijkheid van de Aannemer is beperkt tot vergoeding van directe schade die het directe gevolg is van (een verbonden reeks van) toerekenbare tekortkomingen in de uitvoering van de Opdracht. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat volgens de aansprakelijkheidsverzekeraar van de Aannemer voor het betreffende geval wordt uitgekeerd, vermeerderd met eventueel eigen risico voor de Aannemer volgens de voorwaarden van de verzekering.
Directe schade wordt onder andere begrepen: de redelijke kosten die zijn gemaakt om de oorzaak en omvang van de schade vast te stellen; de redelijke kosten die zijn gemaakt om te waarborgen dat de prestaties van de Aannemer voldoen aan de Overeenkomst, en de redelijke kosten die zijn gemaakt voor de voorkoming en beperking van de schade.
Indien om welke reden dan ook de aansprakelijkheidsverzekeraar niet uitkeert, is de aansprakelijkheid van de Aannemer beperkt tot het honorarium dat in rekening is gebracht voor de uitvoering van de Opdracht. Indien de Opdracht betrekking heeft op een doorlopende Overeenkomst met een looptijd van meer dan één jaar, wordt het bovengenoemde bedrag vastgesteld op het bedrag van het honorarium dat in de twaalf maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade aan de Opdrachtgever in rekening is gebracht.
Een verbonden reeks van toerekenbare tekortkomingen geldt als één enkele toerekenbare tekortkoming.
De beperkingen van aansprakelijkheid in dit artikel gelden niet indien er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Aannemer of zijn leidinggevend personeel.
De Opdrachtgever is verplicht maatregelen te nemen om schade te beperken. De Aannemer heeft het recht om schade te herstellen of te beperken door het herstellen of verbeteren van het uitgevoerde Werk.
De Opdrachtgever vrijwaart de Aannemer tegen alle vorderingen van derden als gevolg van schade veroorzaakt doordat de Opdrachtgever geen of onjuiste, onvolledige Documenten aan de Aannemer heeft verstrekt.
De Opdrachtgever vrijwaart de Aannemer tegen alle vorderingen van derden (waaronder Werknemers van de Aannemer en derden die door de Aannemer zijn ingeschakeld) die schade lijden in verband met de uitvoering van de Opdracht, die het gevolg is van handelingen of nalatigheden van de Opdrachtgever of het gevolg is van onveilige situaties in het bedrijf of de organisatie van de Opdrachtgever.
De bepalingen van subclausules 1 tot en met 9 van dit artikel gelden zowel voor de contractuele als de niet-contractuele aansprakelijkheid van de Aannemer jegens de Opdrachtgever.
Artikel 12. BEËINDIGING
De Opdrachtgever en de Aannemer kunnen de Overeenkomst te allen tijde met onmiddellijke ingang en zonder opzegtermijn beëindigen, door middel van een schriftelijke kennisgeving aan de andere partij. Indien de Overeenkomst eindigt voordat de Opdracht is voltooid, is de Opdrachtgever het honorarium verschuldigd op basis van de uren die door de Aannemer zijn geregistreerd voor het uitgevoerde Werk voor de Opdrachtgever.
Indien de Opdrachtgever de Overeenkomst (tijdelijk) beëindigt, heeft de Aannemer het recht op: schadevergoeding voor verlies van capaciteit als gevolg van lagere bezettingsgraad die door de Aannemer aannemelijk kan worden gemaakt; vergoeding van extra kosten die de Aannemer reeds heeft gemaakt; en kosten die voortvloeien uit de annulering van ingeschakelde derden (zoals – onder andere – kosten met betrekking tot onderaanneming).
Indien de Aannemer de Overeenkomst (tijdelijk) beëindigt, heeft de Opdrachtgever het recht op medewerking van de Aannemer tijdens de overdracht van het Werk aan derden, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Opdrachtgever waardoor de Aannemer zich genoodzaakt voelt de Overeenkomst te beëindigen. Het recht op medewerking is afhankelijk van de voorwaarde dat de Opdrachtgever alle onderliggende openstaande voorschotbetalingen of facturen heeft voldaan.
Artikel 13. RECHT VAN OPSCHORTING
De Aannemer heeft het recht, na zorgvuldige belangenafweging, de nakoming van zijn verplichtingen, inclusief het overhandigen van Documenten of andere zaken aan de Opdrachtgever of derden, op te schorten totdat alle verschuldigde vorderingen tegen de Opdrachtgever volledig zijn voldaan.
De eerste subclausule geldt niet voor Documenten van de Opdrachtgever die (nog) niet door de Aannemer zijn verwerkt.
Artikel 14. VERJARINGSTERMIJN
Voor zover deze algemene voorwaarden niet anders bepalen, vervallen rechten van vordering en andere aanspraken van de Opdrachtgever op welke grond dan ook tegen de Aannemer met betrekking tot de uitvoering van Werk door de Aannemer, in ieder geval na één jaar vanaf het moment dat de Opdrachtgever kennis had van of redelijkerwijs had kunnen kennen van het bestaan van deze rechten en aanspraken. Deze termijn heeft geen betrekking op de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de kwaliteitscontroller van PLCO Accountants & Adviseurs B.V.
Artikel 15. ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE EN DIGITALE ARCHIVERING VAN HET JAARVERSLAG EN DE JAARREKENING
Tijdens de uitvoering van de Opdracht kunnen de Opdrachtgever en de Aannemer met elkaar communiceren via elektronische middelen en/of gebruik maken van elektronische opslag (zoals Cloud-applicaties). Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, mogen partijen ervan uitgaan dat het versturen van correct geadresseerde faxberichten, e-mails (waaronder e-mails verzonden via het internet) en voicemailberichten, ongeacht of deze vertrouwelijke informatie of Documenten met betrekking tot de Opdracht bevatten, wederzijds wordt geaccepteerd. Hetzelfde geldt voor andere communicatiemiddelen die door de andere partij worden gebruikt of geaccepteerd.
De Opdrachtgever en de Aannemer zijn niet aansprakelijk jegens elkaar voor schade die voor één of beide partijen kan ontstaan door het gebruik van elektronische communicatiemiddelen, netwerken, applicaties, elektronische opslag, of andere systemen, inclusief – maar niet beperkt tot – schade door niet-levering of vertraging in de levering van elektronische communicatie, weglatingen, vervorming, onderschepping of manipulatie van elektronische communicatie door derden of door software/apparatuur die gebruikt wordt voor het verzenden, ontvangen of verwerken van elektronische communicatie, de transmissie van virussen en het niet goed functioneren van het telecommunicatienetwerk of andere middelen die vereist zijn voor elektronische communicatie, behalve voor zover de schade het gevolg is van opzet of grove nalatigheid. Het bovenstaande geldt ook voor het gebruik dat de Aannemer maakt van deze middelen in zijn contact met derden.
Naast de vorige subclausule aanvaardt de Aannemer geen aansprakelijkheid voor schade die is ontstaan door of in verband met het elektronische verzenden van (elektronische) jaarverslagen en het digitaal indienen daarvan bij de Kamer van Koophandel.
De Opdrachtgever en de Aannemer zullen alles doen of nalaten wat redelijkerwijs van hen kan worden verwacht om de bovengenoemde risico’s te voorkomen.
De gegevensuitvoer van het computersysteem van de afzender vormt doorslaggevend bewijs van (de inhoud van) de elektronische communicatie die door de afzender is verzonden, tenzij het tegendeel door de ontvanger wordt bewezen.
De bepalingen van artikel 11 zijn overeenkomstig van toepassing.
Artikel 16. DIVERSEN
Indien de Aannemer Werk uitvoert op de locatie van de Opdrachtgever, garandeert de Opdrachtgever een geschikte werkplek die voldoet aan de wettelijke arbeidsomstandigheden en andere toepasselijke regels betreffende arbeidsomstandigheden. De Opdrachtgever moet ervoor zorgen dat de Aannemer in dat geval van kantoorruimte en andere faciliteiten wordt voorzien die naar het oordeel van de Aannemer noodzakelijk of nuttig zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst, en die voldoen aan alle (wettelijke) eisen die hiervoor gesteld worden. Wat betreft (computer)faciliteiten die beschikbaar worden gesteld, is de Opdrachtgever verplicht om continuïteit te waarborgen, onder andere door middel van adequate back-up, beveiliging en virusscannerprocedures. De Aannemer zal viruscontroleprocedures toepassen wanneer hij gebruik maakt van de faciliteiten van de Opdrachtgever.
De Opdrachtgever zal geen Werknemers die betrokken zijn bij de uitvoering van het Werk in dienst nemen of benaderen om tijdelijk of permanent in dienst te treden bij de Opdrachtgever, of om werkzaamheden voor de Opdrachtgever uit te voeren, direct of indirect, gedurende de looptijd van de Overeenkomst of een eventuele verlenging daarvan en gedurende 12 maanden daarna.
Deze algemene voorwaarden zijn zowel in het Nederlands als in de Engelse taal opgesteld. In geval van verschil of conflict tussen de Engelse en de Nederlandse tekst, is de Nederlandse tekst bindend.
De bepalingen in de Opdracht die uitdrukkelijk of op grond van hun aard na het einde of de beëindiging van de Opdracht in stand dienen te blijven, blijven van kracht na het einde of de beëindiging, waaronder artikelen 6, 8, 9, 11, 16 subclausule 2 en artikel 17.
Artikel 17. TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE
De Overeenkomst wordt beheerst door Nederlands recht.
Alle geschillen worden beslecht door de bevoegde rechtbank in het arrondissement waar de Aannemer is gevestigd.
De bepalingen van subclausules 1 en 2 van dit artikel laten de mogelijkheid voor de Opdrachtgever om een geschil voor te leggen aan de kwaliteitscontroller van PLCO Accountants & Adviseurs B.V. onverlet.
Artikel 18. HERSTELCLOUSULE
Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden of van de onderliggende Opdracht/Overeenkomst geheel of gedeeltelijk nietig en/of ongeldig en/of onafdwingbaar is als gevolg van enige wettelijke regeling, rechterlijke uitspraak of anderszins, heeft dit verder geen gevolgen voor de geldigheid van alle andere bepalingen van deze algemene voorwaarden of de onderliggende Opdracht/Overeenkomst.
Indien enige bepaling in de Opdracht of een deel daarvan niet op juridische grond kan worden afgedwongen, blijft het resterende deel van de Opdracht volledig van kracht, met dien verstande dat bepalingen in het gedeelte dat niet afgedwongen kan worden, geacht worden zodanig te zijn aangepast dat afdwongen kan worden, waarbij de bedoeling van partijen met betrekking tot de oorspronkelijke bepaling of het oorspronkelijke gedeelte zoveel mogelijk in stand blijft.